Thursday, August 9, 2012

Perubahan - Bagaimana?



Tiada siapa yang berkata perubahan adalah mudah. Itulah mengapa kebanyakan orang tidak melakukannya. Tetapi terdapat satu sebab yang lebih mendalam di sebalik mengapa ia adalah sukar jika difahami, akan membawa anda untuk mengambil tindakan yang akan membawa tabiat baru dan keputusan yang mampan.


Apabila anda berevolusi dan berkembang sebagai seorang insan anda bermula dengan: 1) NILAI yang mewujudkan 2) SIKAP yang mewujudkan 3) TINGKAH LAKU. Sebagai contoh, apabila anda adalah seorang kanak-kanak anda bernilai mempunyai kawan, dipercayai semua orang dan berkelakuan secara terbuka. Kemudian melalui beberapa pengalaman yang tidak menyenangkan di taman permainan dan juga anda mengetahui bahawa tidak semua orang boleh dipercayai pada tahap yang sama anda berkelakuan dengan memilih teman-teman yang secara konsisten baik kepada anda.

Ini adalah contoh kerjaya: Anda menghargai kerja anda kerana anda mahu bos anda memberi perhatian kepada anda dan anda sanggup untuk bekerja dalam masa yang panjang untuk menarik perhatiannya.

Apabila anda mahu menukar budaya dalaman anda, proses ini mesti bergerak secara terbalik, yang songsang itu menjadikan ia lebih sukar. Anda mesti bermula dengan: 1) KELAKUAN BARU yang akan menjadikan 2) SIKAP BARU yang akan mewujudkan 3) NILAI BARU.

Contoh Kerjaya: Anda tidak mahu bekerja lebih masa lagi kerana ia telah memberi kesan kepada keluarga anda, jadi anda mahu menukar budaya dalaman anda bermula dengan sikap. Anda tidak mahu lagi bekerja lebih masa dan mula bekerja SMARTer. Anda akan mengubah tingkah laku anda dengan menetapkan matlamat mingguan SMART yang dipecahkan kepada matlamat SMART harian. Ingat Matlamat SMART adalah Khusus, Boleh Diukur, Dicapai, Keputusan Berorientasi dan Masa Berkerangka.


Jangan bimbang mengenai perubahan sikap dan nilai-nilai anda - yang akan berlaku dengan sendiri. Anda akan mendapati bahawa sikap anda akan berubah apabila ketua anda perasan bagaimana disiplin diri anda telah membuat anda lebih produktif - pelarasan pintar di pihak anda tanpa bimbingan mana-mana pihak. Anda mula untuk membantu rakan-rakan dengan penetapan matlamat dan anda mula menghargai bagaimana penetapan matlamat bukan sahaja pelopor kepada pencapaian tetapi juga kepada kepimpinan dan kualiti hidup yang lebih baik.

Jika anda mahu kepada perubahan - bertindak. Melakukan sesuatu yang berbeza. Jangan bimbang tentang perasaan di belakangnya. Mereka akan menurut.


Kata-kata Henry Ford ...
"Jika anda berfikir anda boleh melakukan sesuatu atau berfikir anda tidak boleh melakukan sesuatu, anda betul."
"Perniagaan tak pernah begitu sihat, seperti ayam, ia perlu mengais dalam jumlah yang tertentu untuk ia mendapatkan sesuatu."
"Saya melihat banyak lelaki yang mempunyai kapasiti yang tidak terhad dan tidak tahu apa
tidak boleh dilakukan. "
"Jika wang adalah harapan anda untuk kemerdekaan anda tidak akan mendapatkannya -Satunya keselamatan sebenar yang seorang lelaki harus miliki di dunia ini adalah pengetahuan, pengalaman dan kebolehan. "

Terdapat beberapa faktor utama yang terlibat dalam perubahan. Berhati-hati dengan mereka kerana mereka akan menjadi alasan yang akan membawa kepada lumpuh-diri.


Mereka itu ialah:
1) Rasa bersalah dan Risau. Kita bersalah tentang masa lampau dan bimbang tentang masa depan. Kedua-duanya adalah emosi yang tidak berguna kerana kita tidak boleh mengubah masa lalu dan membimbangkan tidak boleh mengubah masa depan untuk sesiapa sahaja. Tetapan tindakan dan matlamat mengubah masa depan.
2) Menyalahkan dan Merungut. Kita menyalahkan dan merungut tentang apa yang kita boleh supaya tidak bertanggungjawab mengubah tingkah laku. It’s easier being a victim.

Adakah mana-mana yang di atas pernah membuat anda bahagia atau adakah mereka hanya membawa anda jauh dari baki hidup yang sihat? Tingkah laku apa yang anda akan berubah untuk bergerak hidup anda ke hadapan? Bertindak! Bermula sekarang!







0 comments:

Post a Comment