Tuesday, August 21, 2012

5 "Kebenaran" Anda Mungkin Beritahu Diri Itu Adalah Sebenarnya Pembohongan

Anda cukup gembira hari ini. Anda telah mendapat projek-projek yang menarik, orang-orang yang anda suka, kesihatan anda. Anda tahu apa yang anda lakukan kerana anda telah mengkaji kebaikan dan belajar dari kesilapan anda. Anda telah membina sebuah kehidupan yang baik untuk diri sendiri.

Tahniah! Semua kerja yang membuahkan hasil.

Tetapi akhir-akhir ini anda seolah-olah tidak pergi jauh. Beberapa hari ia berasa seperti anda meranduk lumpur, dan anda tidak pasti mengapa. Anda mengambil semua langkah-langkah yang betul, dan bekerja keras dan bijak, jadi mengapa terjadi kelembapan?

Walaupun hidup adalah baik, tetap ada cabaran. Anda menyusurinya, melakukan yang terbaik dan boom terlanggar batu besar. Ia berlaku kepada kita semua.

Jadi, anda memberikan diri anda kata-kata semangat. Anda ingat semua yang anda telah belajar selama ini dan anda ingatkan diri anda apa yang benar tentang kehidupan dan dunia ini. Anda sedang cuba untuk membuat diri berasa lebih baik, supaya anda boleh mendapatkan kembali kekuatan anda, bersedia untuk bertindak.

Rakan-rakan atau keluarga tidak sentiasa di sana, bersedia disamping anda melalui masa yang sukar. Kadang-kadang anda perlu untuk menjaga diri sendiri, yang merupakan satu kemahiran hidup yang kritikal. Bravo.

Tetapi saya berkira-kira untuk berkasar sedikit kepada anda, hanya kerana saya telah melakukan apa yang kita sedang bincangkan.

Biar saya berterus terang saja. Segala kata-kata semangat ini akan jadi masalah apabila anda beritahu diri anda -berkenaan "kebenaran" tentang dunia ini - tidak semuanya betul. Satu pembohongan. Yang sedang menahan anda dari pergi lebih jauh dan lebih cepat.

Lihat jika biasa dengar ini:

1. "Inilah hasil yang terbaik"

Mengapa ia satu pembohongan: Ia mungkin tidak berkesan untuk semua orang. Itulah fakta - anda tak ada cara untuk mengetahuinya. Kata-kata ini adalah untuk mereka yang berputus asa yang akan membuatkan anda berasa lebih selesa kerana anda melepaskan isu ini dari tangan anda. Tetapi anda melakukannya tindakan itu untuk menjadikan diri anda lebih baik dan mencipta kehidupan yang lebih baik, betulkan? Jadi kenapa harus membiarkan takdir menentukan hasilnya?

Kebenaran sebenar: Ambil tanggungjawab. Jika anda mahukan sesuatu, jangan biarkan apa yang berlaku seolah-olah anda sehelai daun yang hanyut dibawa arus, mengikut saja kemana arus itu pergi. Terdapat banyak perkara yang anda tak dapat kawal, tetapi anda perlu mengawal perkara yang anda boleh kawal, seperti tindakan dan sikap anda. Ianya memang tidak menentu, tetapi "sengetkan" kemungkinan yang berpihak kepada anda dengan mendapatkan lebih banyak maklumat, bekerja lebih keras, atau mendekati orang-orang yang boleh membantu.


2."Ia okay jika saya tidak buat banyak duit - sekurang-kurangnya saya bayar bil saya."

Mengapa ia adalah satu pembohongan: Ini bukan pendapat ekonomi yang baik, ini menyelesaikan kurang daripada yang anda layak. Memang baguslah anda tidak berhutang setiap bulan. Itulah langkah pertama yang besar. Tetapi apa yang kenyataan ini membayangkan adalah keadaan semasa anda cukup baik, yang anda tidak perlu berusaha lebih, tetapi makna sebenatnya ialah anda berfikir 'kecil'.

Kebenaran sebenar: Berfikir besar. Wang bermakna kebebasan dan peluang, jadi membuang "mengais" dan "kelaparan" dari perbendaharaan kata anda. Mula-mula, anda memerlukan dana kecemasan untuk menampung perbelanjaan yang tidak diduga atau kehilangan pekerjaan. Kemudian menyedari bahawa wang = lebih kebebasan. Kebebasan untuk "lompatan besar" seperti memulakan perniagaan, melancong selama enam bulan, atau mengambil kerja sabatikal dan menulis novel. Lebih banyak wang bermakna anda boleh membantu orang lain yang memerlukan atau membiayai projek yang layak. Berfikir besar bermakna bukan sahaja menjaga diri dan membayar bil anda, tetapi juga memberi kembali secara besar-besaran - menjadikan dunia tempat yang lebih baik.

3. "Saya tidak lakukannya kerana jika saya lakukannya ia akan melukakan perasaan sipulan dan sipulan"

Mengapa ia adalah satu pembohongan: Tidak, anda tidak melukakan. Perkataan utama ialah "keperluan." Ia satu perkara yang harus dilakukan atas dasar komitmen atau sesuatu yang benar-benar dilakukan, samada anda suka atau tidak. Itu tak boleh dirunding. Tetapi jika anda mengatakan "ya" dari sudut tanggungjawab social, anda membuang masa anda dan mereka. Anda tak punya kekuatan untuk melakukannya. Mengakulah.

Kebenaran sebenar: Anda perlu belajar untuk mengatakan 'tidak' dengan cara baik dan rasa hormat. "Saya minta maaf, tetapi saya tidak boleh" tiada penjelasan yang diperlukan. 'Tembak' untuk melakukan apa yang anda mahu -  Ini mungkin bunyinya seperti mementingkan diri sendiri, tetapi ia tidak. Jika anda hanya meneruskan tugas-tugas dan projek-projek yang anda benar-benar ambil berat tentangnya, anda memberikan dunia yang terbaik. Dan dunia perlu yang terbaik.

4.."Selagi saya tidak kacau orang lain, siapa peduli jika saya melakukan (tingkah laku tidak wajar atau merosakkan diri)?"

Mengapa ia adalah satu pembohongan: Malah hal-hal peribadi. Saya minat keluar malam sekali-sekala, blockbuster dan kentang goreng untuk makan malam, tetapi jika anda konsisten tidak menjaga emosi, mental, atau fizikal, anda bermasalah. Anda memang tidak menyakiti orang lain, tetapi dengan membiarkan slaid kelakuan buruk anda, anda menjatuhkan nilai diri anda.

Kebenaran sebenar: tingkah laku buruk pada skala kecil boleh berkembang menjadi masalah besar. Jangan biarkan ia bertapak. Jika anda tidak berdisiplin (kebanyakan masa - anda bukan robot) di sebalik pintu tertutup, tabiat yang merendahkan standard akan menjalar ke pintu terbuka. Ia adalah topeng oksigen: anda perlu untuk memakainya terlebih dahulu sebelum anda boleh membantu orang lain. Anda mahu membantu orang lain - ia adalah sifat manusia - dan disiplin dengan sedikit sikap yang meningkatkan harga diri dan menjadikan anda sihat dan berguna.

5."Saya akan mendapatkan (idea hebat) apabila saya mempunyai lebih banyak masa."

Mengapa ia adalah satu pembohongan: masa Itu tidak akan datang melainkan anda menjadualkannya. Anda tidak pernah tahu tentang masa depan, sesuatu boleh berlaku untuk menggagalkan pelan anda. Penyakit, kemalangan, atau kehilangan pekerjaan boleh berlaku. Dan apabila anda mungkin mempunyai masa (dalam persaraan, sebagai contoh) anda mungkin tidak mempunyai minat atau tenaga bagi idea yang hebat yang anda ada.

Kebenaran sebenar: Kehidupan adalah pendek. Jangan tunggu. Tiada sebab untuk menangguhkan idea hebat. Saya tahu bagaimana sibuknya anda, tetapi ia tidak bermakna anda tidak boleh menjadualkan masa setiap minggu untuk membuat idea itu berlaku. Bonus tindakan biasa ke arah matlamat bukan sahaja matlamat dapat dipenuhi, tetapi anda mendapat amalan membuat impian anda menjadi kenyataan, dan anda layak untuk mempunyai impian anda menjadi kenyataan. Mulakan sekarang.

Langkah seterusnya: Pertama, tepuk diri anda di belakang untuk semua perkara baik yang anda lakukan. Apa yang kita sedang bincangkan di sini adalah tweaker untuk membuat hidup anda lebih baik.

Pilih satu pembohongan yang anda telah beritahu diri anda sejak kebelakangan ini dan berjaga-jaga kerana ia datang lagi. Apabila ia berlaku, reframe kepada kebenaran sebenar dan berasa diri anda bangun daripada lumpur dan kembali berpijak diatas tanah pejal.



0 comments:

Post a Comment