Wednesday, August 8, 2012

Bagaimana Untuk Membina Keyakinan Diri - 10 Cara Cepat

Keyakinan diri adalah perbezaan antara rasa yang sukar dihalang dan perasaan takut daripada potensi anda. Persepsi anda sendiri mempunyai kesan besar pada bagaimana orang lain melihat anda. Persepsi adalah realiti - semakin besar keyakinan diri anda, semakin besar kemungkinan anda akan berjaya.
Walaupun banyak faktor-faktor yang mempengaruhi keyakinan diri adalah di luar kawalan anda, terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk membina keyakinan diri. Dengan menggunakan 10 strategi ini, anda boleh mendapatkan kelebihan mental yang anda perlukan untuk mencapai potensi anda.

Membina Keyakinan Diri


1.Berpakaian Kemas
Walaupun pakaian tidak menjadikan anda lelaki sejati, ianya pasti memberi kesan kepada cara anda merasakan tentang diri anda. Tiada siapa yang lebih prihatin terhadap penampilan fizikal anda daripada anda sendiri. Apabila anda tidak kelihatan baik, ia menukar cara anda membawa diri anda dan berinteraksi dengan orang lain. Gunakan ini untuk kelebihan anda dengan menjaga penampilan peribadi anda. Dalam kebanyakan kes, peningkatan yang ketara boleh dibuat dengan mandi dan kerap bercukur, memakai pakaian bersih, dan mengikuti gaya terkini.
Ini tidak bermakna anda perlu menghabiskan banyak pada pakaian. Satu peraturan yang baik untuk diikuti "membelanjakan dua kali ganda, membeli separuh sebanyak". Bukannya membeli sejambak pakaian murah, membeli separuh sebagai banyak item, pilih high quality. Dalam jangka masa panjang, perbelanjaan ini telah berkurangan kerana pakaian yang mahal-mahal mudah dan kekal dalam gaya lebih lama daripada pakaian murah. Membeli kurang juga membantu mengurangkan semak dalam almari anda.


2.Berjalan lebih cepat
Salah satu cara paling mudah untuk memberitahu bagaimana seseorang merasakan dirinya adalah untuk memeriksa cara beliau berjalan. Adakah ia memperlahankan? letih? pedih? Atau adakah ia bertenaga dan penuh keazaman? Orang dengan keyakinan berjalan dengan cepat. Mereka mempunyai tempat untuk dituju, berjumpa ramai orang, dan kerja penting untuk dilakukan. Walaupun anda tidak tergesa-gesa, anda boleh meningkatkan keyakinan diri anda dengan meletakkan beberapa semangat dalam langkah anda. Berjalan 25% lebih cepat akan membuat anda kelihatan dan berasa lebih penting.


3.Postur yang baik
Begitu juga, cara seseorang membawa dirinya memberitahu sebuah cerita. Orang dengan bahu yang merosot dan pergerakan lesu memaparkan kekurangan keyakinan diri. Mereka tidak bersemangat tentang apa yang mereka lakukan dan mereka tidak menganggap diri mereka penting. Dengan mengamalkan postur yang baik, anda secara automatik akan berasa lebih yakin. Tegakkan badan anda, dongakkan kepala anda, dan buat eye contact. Anda akan membuat kesan positif pada orang lain dan serta-merta berasa lebih peka dan berkuasa.

4. Komersil peribadi
Salah satu cara terbaik untuk membina keyakinan adalah dengan mendengar ceramah motivasi. Malangnya, peluang untuk mendengar penceramah yang hebat adalah sedikit dan jarang-jarang. Anda boleh mengisi keperluan ini dengan mewujudkan komersial peribadi. Tulis ucapan 30-60 saat yang memaparkan kekuatan dan matlamat anda. Kemudian membacakannya di hadapan cermin dengan kuat (atau di dalam kepala anda jika anda mahu) bila-bila masa anda memerlukan rangsangan keyakinan.

5. Bersyukur
Apabila anda menumpukan perhatian terlalu banyak kepada apa yang anda mahu, minda mencipta sebab-sebab mengapa anda harus gagal. Ini akan membawa anda ke terjatuh di atas kelemahan anda. Cara terbaik untuk mengelakkan ini secara sedar memberi tumpuan pada bersyukur. Meluangkan masa setiap hari untuk menyenaraikan semua yang anda perlu bersyukur. Ingat kejayaan masa lalu anda, kemahiran unik, hubungan kasih sayang, dan momentum positif. Anda akan terkejut berapa banyak yang anda telah dapat untuk diri anda dan bermotivasi untuk melakukan langkah seterusnya ke arah kejayaan.

6. Puji orang lain
Apabila kita berfikiran negatif tentang diri kita, kita sering menyatakan apa yang kita rasa kepada orang lain dalam bentuk penghinaan dan gosip. Untuk memecahkan kitaran negatif, cuba (dengan bersungguh) untuk mewujudkan tabiat memuji orang lain. Jangan melibatkan diri dalam backstabbing gosip dan membuat satu usaha untuk puji orang di sekeliling anda. Dalam proses itu, anda akan menjadi lebih disukai dan membina keyakinan diri. Dengan mencari yang terbaik pada orang lain, anda secara tidak langsung membawa keluar yang terbaik pada diri sendiri.

7. Duduk di barisan hadapan
Di sekolah-sekolah, pejabat, dan perhimpunan awam di seluruh dunia, orang sentiasa berusaha untuk duduk di belakang bilik. Kebanyakan orang lebih suka duduk dibelakang kerana mereka takut orang perasan. Ini mencerminkan kekurangan keyakinan diri. Dengan memutuskan untuk duduk di barisan hadapan, anda boleh mengatasi ketakutan yang tidak rasional ini dan membina keyakinan diri anda. Anda juga akan menjadi lebih "jelas" kepada orang-orang penting yang bercakap dari depan bilik.

8. Bersuara
Semasa perbincangan kumpulan, ramai orang tidak pernah bersuara kerana mereka takut bahawa orang akan menghakimi mereka dengan mengatakan sesuatu yang bodoh. Kebimbangan ini benar-benar tidak wajar. Secara umumnya, orang lebih menerima daripada yang kita bayangkan. Malah kebanyakan orang berurusan dengan kebimbangan yang sama. Dengan membuat satu usaha untuk bercakap sekurang-kurangnya sekali dalam setiap perbincangan kumpulan, anda akan menjadi seorang penceramah awam yang lebih baik, lebih yakin dalam pemikiran anda sendiri, dan diiktiraf sebagai pemimpin oleh rakan-rakan anda.

9. Bersenam
Di sepanjang garis yang sama seperti penampilan peribadi, kecergasan fizikal mempunyai kesan besar kepada keyakinan diri. Jika anda berada di luar bentuk, anda akan berasa tidak selamat, tidak menarik, dan kurang bertenaga. Dengan bersenam, anda memperbaiki penampilan fizikal anda, tenaga diri, dan mencapai sesuatu yang positif. Mempunyai disiplin untuk bersenam bukan sahaja membuat anda berasa lebih baik, ia mewujudkan momentum positif bahawa anda boleh aktif sepanjang hari.

10. Fokus pada sumbangan
Kita sering terjebak dalam keinginan kita sendiri. Kita memberikan tumpuan terlalu banyak pada diri sendiri dan tidak mencukupi keperluan orang lain. Jika anda berhenti berfikir tentang diri anda dan menumpukan perhatian kepada sumbangan anda ke seluruh dunia, anda tidak akan bimbang  tentang kekurangan diri sendiri. Ini akan meningkatkan keyakinan diri dan membolehkan anda untuk menyumbang dengan kecekapan maksimum. Lebih banyak anda menyumbang kepada dunia, lebih banyak anda akan diberi ganjaran dengan kejayaan peribadi dan pengiktirafan.





4 comments: