Tuesday, August 7, 2012

Motivasi Diri - Bagaimana Untuk Memotivasikan Diri Anda

Kekal bermotivasi adalah perjuangan - usaha kita sentiasa diserang oleh pemikiran negatif dan kebimbangan tentang masa depan. Setiap orang menghadapi keraguan dan kemurungan. Apa yang memisahkan kejayaan adalah kemampuan untuk terus bergerak ke hadapan.
Tiada penyelesaian yang mudah kerana kekurangan motivasi. Walaupun selepas menewaskannya, masalah muncul semula pada tanda pertama kegagalan. Kuncinya adalah memahami pemikiran anda dan bagaimana mereka memandu emosi anda. Dengan mempelajari bagaimana untuk memupuk pemikiran motivasi, meneutralkan yang negatif, dan memberi tumpuan kepada tugasan yang sedia ada, anda boleh menarik diri daripada kekalahan sebelum ia mendapat momentum.

Sebab-sebab Kita Hilang Motivasi

Terdapat 3 alasan utama yang kita hilang motivasi.

  1. Kurang keyakinan - Jika anda tidak percaya anda boleh berjaya, apa gunanya di cuba?
  2. Kekurangan tumpuan - Jika anda tidak tahu apa yang anda mahu, adakah anda benar-benar mahu apa-apa?
  3. Kekurangan arah - Jika anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan, bagaimana anda boleh bermotivasi untuk melakukannya?
Bagaimana untuk Tingkatkan Keyakinan?
Pembunuh motivasi pertama adalah kekurangan keyakinan. Apabila ini berlaku kepada saya, ia biasanya kerana saya memberi tumpuan sepenuhnya kepada apa yang saya mahu dan mengabaikan apa yang saya sudah punya. Apabila anda hanya memikirkan tentang apa yang anda mahu, minda anda mencipta penjelasan mengapa anda tidak mendapatkannya. Ini menimbulkan fikiran negatif. Kegagalan masa silam, masa buruk, dan kelemahan peribadi menguasai fikiran anda. Anda menjadi cemburu kepada pesaing anda dan mula membuat alasan untuk mengapa anda tidak boleh berjaya. Di negeri ini, anda cenderung untuk membuat gambaran buruk, menganggap yang buruk tentang orang lain, dan hilang keyakinan diri.
Cara untuk mendapatkan pola pemikiran ini adalah untuk memberi tumpuan kepada penghargaan. Meluangkan masa untuk memberi tumpuan kepada semua yang positif dalam hidup anda. Buat satu senarai  kekuatan mental anda, kejayaan yang lalu, dan kelebihan semasa. Kita cenderung untuk mengambil kekuatan kita seadanya dan kekal di atas kegagalan kita. Dengan membuat satu usaha untuk merasa bersyukur, anda akan menyedari betapa cekap dan berjayanya anda. Ini akan meremajakan keyakinan anda dan anda bermotivasi untuk membina di atas kejayaan anda sekarang.
Ia mungkin kedengaran pelik bahawa mengulangi perkara yang anda sudah tahu boleh meningkatkan minda anda, tetapi ia sangat menarik dan berkesan. Minda memesongkan realiti untuk mengesahkan apa yang ia mahu untuk mempercayai. Yang lebih negatif anda berfikir, contoh fikiran anda akan menemui untuk mengesahkan kepercayaan anda. Apabila anda benar-benar percaya bahawa anda wajar mendapat kejayaan, minda anda akan menjana cara untuk mencapainya. Cara terbaik untuk membawa kejayaan kepada diri sendiri adalah untuk benar-benar berhasrat untuk mewujudkan nilai bagi seluruh dunia.

Membangunkan Fokus Ketara
Pembunuh motivasi kedua adalah kurang fokus. Berapa kerapkah anda memberi tumpuan kepada apa yang anda tidak mahu, dan bukan ke atas matlamat yang konkrit? Biasanya kita berfikir dari segi ketakutan. Saya takut menjadi miskin. Saya takut tiada siapa yang akan menghormati saya. Saya takut menjadi bersendirian. Masalah dengan pemikiran jenis ini adalah yang takut sahaja tidak diambil tindakan. Sebaliknya melakukan sesuatu tentang perasaan takut kita, ia memakan dirinya sendiri dan menghakis motivasi kita.
Jika anda terperangkap dalam pemikiran berasaskan ketakutan, langkah pertama memfokuskan tenaga pada matlamat yang ditakrifkan dengan baik. Dengan matlamat, anda secara automatik mentakrifkan satu set tindakan. Jika anda takut miskin, mewujudkan rancangan untuk menambah pendapatan anda. Belajar semula untuk mendapat ijazah, mendapatkan pekerjaan bergaji yang lebih tinggi, atau membangunkan sebuah laman web yang menguntungkan. Kunci bergerak dari keinginan yang tidak ketara kepada konkrit, langkah-langkah yang boleh diukur.
Dengan menumpukan fikiran anda pada matlamat yang positif dan bukannya takut atau samar-samar, anda meletakkan otak anda untuk bekerja. Serta-merta bermula merangka pelan untuk berjaya. Daripada bimbang tentang masa depan, anda mula melakukan sesuatu mengenainya. Ini adalah langkah pertama dalam motivasi diri anda untuk mengambil tindakan. Apabila tahu apa yang anda mahu, anda menjadi bermotivasi untuk bertindak.

Membangun Arah
Pecahan akhir dalam teka-teki arah motivasi. Jika fokus bererti mempunyai matlamat utama, hala tuju yang mempunyai strategi harian bagaimana untuk mencapainya. Kekurangan arah membunuh motivasi kerana tanpa tindakan yang jelas akan datang kita tunduk kepada penangguhan. Satu contoh ini adalah orang yang mahu mempunyai blog yang popular, tetapi menghabiskan lebih banyak masa membaca posting tentang blogging daripada sebenarnya menulis artikel.
Kunci untuk mencari arah ialah mengenal pasti aktiviti-aktiviti yang membawa kepada kejayaan. Untuk setiap matlamat, terdapat aktiviti-aktiviti yang berbaloi dan yang tidak. Buat satu senarai semua aktiviti anda dan menyusunnya berdasarkan keputusan. Kemudian membuat satu pelan tindakan yang memberi tumpuan kepada aktiviti-aktiviti yang membawa kepada pulangan yang besar. Untuk meneruskan contoh dari atas, senarai blogger akan kelihatan seperti ini:
  1. Menulis post
  2. Menyelidik topik yang berkaitan
  3. Rangkaian dengan blogger lain
  4. Mengoptimumkan reka bentuk dan penempatan iklan
  5. Jawap komen dan e-mel 
  6. Baca blog orang lain
Mengikuti tugas anda yang paling penting akan mengarahkan tenaga anda ke arah kejayaan. Tanpa peringatan malar, ia mudah membazirkan seluruh hari pada aktiviti pengisi seperti membaca suapan RSS, e-mel, dan melayari web secara rawak.
Apabila motivasi saya mula berkurang, saya memperolehi kembali arah dengan mewujudkan satu pelan yang mengandungi dua tindakan positif. Yang pertama harus menjadi satu tugas yang kecil yang andamahu lakukan, manakala yang kedua harus menjadi matlamat jangka panjang. Saya segera melakukan tugas yang lebih kecil. Ini mewujudkan momentum positif. Selepas itu saya mengambil langkah pertama ke arah mencapai matlamat jangka panjang. Melakukan hal ini secara berkala dan ianya hebat untuk bangun dari kemerosotan, mewujudkan pengukuhan positif, dan mendapat pelan jangka panjang bergerak.
Ia tidak dapat dielakkan bahawa anda akan menghadapi tempoh tenaga yang rendah, nasib buruk, dan bahkan kegagalan sekali-sekala. Jika anda tidak mendisiplinkan fikiran anda, benjolan kelajuan kecil ini boleh bertukar menjadi raksasa mental. Sentiasa berwaspada terhadap 3 pembunuh motivasi diatas, anda boleh mengekalkan motivasi anda dan memacu diri anda kepada kejayaan.

0 comments:

Post a Comment