Wednesday, August 8, 2012

Panduan Hentikan Rasa penat

Budaya moden menekankan kerja keras dan jangka masa yang panjang. Kita hanya perlu melihat pada ekonomi Malaysia yang sibuk untuk melihat hasil daripada usaha kita. Dan apa yang diperlukan untuk bekerja keras? Lebih banyak tenaga.

Melawan Keletihan
Perkara nombor satu yang boleh menghalang kita kembali daripada bekerja lagi ialah keletihan. Kelesuan boleh menjadi tanda keletihan; kadang-kadang semua yang perlu kita lakukan ialah tidur 15 minit pada sebelah petang untuk membantu tenaga kita.



Minum Lebih Air
Penyahhidratan boleh menyumbang kepada keletihan. Jika perasaan anda letih, kopi boleh membantu tetapi kopi juga boleh menjadi punca yang menyebabkan dehidrasi. Seterusnya anda berasa letih, minum 2-3 gelas air dan anda akan perasan rasa segar datang dengan segera.


Senaman cepat
Keluar untuk berjalan kaki pantas dan cepat, gabungan berjalan dan menikmati udara segar pasti dapat menyalakan semula kecerdasan anda.


Merangsang Lebih Adrenalin
Adrenalin adalah apa yang memberi kita yang rasa tergesa-gesa atau perjuangan. Walaupun kita tidak mahu sesuatu yang amat gembira, sedikit rangsangan kepada kelenjar adrenal boleh pergi jauh dalam melawan keletihan. Membuka salah satu tangan anda dan kira-kira 1 inci di bawah jari tengah anda, terdapat tulang bulat. Sapukan dalam gerakan bulatan selama 20-30 saat pada satu masa dalam setiap tangan dan ini seharusnya mengepam adrenalin lebih.


Tidur
Akhirnya, jika anda berasa keletihan sepanjang masa ia biasanya boleh diperbetulkan dengan tidur.







0 comments:

Post a Comment