Saturday, August 11, 2012

Bagaimana Belajar Dari Kesilapan?

Tiada seorang pun suka melakukan kesilapan. Kecualilah jika anda ingin menjalani hidup dengan hanya menyendiri, pasti anda akan melakukan kesilapan disana dan disini, sekarang atau esok. Jika anda belajar dari kesilapan dengan cara yang betul, ianya boleh menggerakkan anda maju ke hadapan. (Jangan silap belajar dari kesilapan).

Anda juga harus sedar bahawa kesilapan adalah sebahagian proses untuk meningkatkan diri. Jangan ditenggelami dengan rasa bersalah dan menyesal, fikirkan (analisis) bagaimana anda boleh belajar daripadanya.

Meminta maaf dengan bermaruah

Jika anda melakukan kesilapan yang menyakiti orang lain, ia adalah penting untuk memohon maaf secara bermaruah. Jelaskan bahawa ianya adalah satu kejadian malang yang tidak akan berulang. Satu permohonan maaf yang baik akan membantu anda untuk mengembalikan amanah (kepercayaan).
Jika anda tidak memohon maaf, kerana malu atau keengganan, orang yang tersinggung akan menggunakannya terhadap anda. Jika permohonan maaf anda ikhlas, orang lain mungkin akan memaafkan anda.
Ia adalah lebih berkesan untuk meminta maaf secara peribadi, bukannya melalui e-mel (kurang sopan.) Walau bagaimanapun, sebaik sahaja anda telah memohon maaf, ia adalah kesilapan untuk berulang kali meminta maaf kerana kesilapan yang sama. Sesetengah orang terus meminta maaf berulang-ulang kali. Ini "merengsakan". Adalah lebih baik untuk memohon maaf sekali dan kemudian teruskan hidup anda.


Jangan cuba jadi sempurna

Jika anda melalui kehidupan yang takut untuk membuat kesilapan, anda akan menghabiskan hidup anda tanpa melakukan apa-apa. Tiada salahnya membuat kesilapan, ia adalah bahagian penting untuk masa hadapan. Semakin besar tanggungjawab yang anda ambil, semakin besar kemungkinan anda akan melakukan kesilapan.
Jika anda merasakan keperluan untuk mengelak daripada melakukan kesilapan di semua keadaan, ia menjadi halangan psikologi untuk mengambil risiko. Jika anda telah membuat kesilapan, jangan masuk ke dalam cangkerang.


Jangan Membazir Masa Cuba Berikan Alasan 

Malangnya, ia adalah naluri semula jadi kita cuba untuk mewajarkan tindakan kita. Apabila anda membuat kesilapan, tindak balas theinitial adalah untuk menyalahkan orang lain.
"Ya, saya memandu kereta saya melanggar dinding, tetapi ia adalah salah semua rakan-rakan saya kerana mengganggu saya dengan mengumpat tidak berhenti-henti ..."
Apabila kesilapan dibuat, bos tidak berminat dengan kewajaran. Kita mewajarkan kesilapan demi ego kita. Kadang-kadang ia adalah lebih baik untuk mengatakan - ya, saya telah membuat kesilapan.


Mengerti Mengapa Kesilapan ini Berlaku

Kesilapan berlaku atas pelbagai sebab. Untuk mengelak daripada mengulanginya, anda perlu memahami sebab asas.
Sebagai contoh, anda mungkin telah bercakap dalam keadaan marah dan tergesa-gesa; kesilapan di sini adalah anda mungkin tersebut perkataan yang tidak baik. Walau bagaimanapun, apa yang menyebabkan anda menjadi marah? Mungkin anda terlalu letih, atau mungkin anda  merungut perkara yang tidak berkaitan. Jika anda membuat kesilapan kerana anda letih, cuba untuk mendapatkan lebih banyak tidur; jika anda kekal tertekan, belajar cara-cara untuk bertenang dan hilangkannya daripada tekanan kerja.


Elakkan Mengulangi Kesilapan

Anda harus mengelakkan rasa bersalah untuk melakukan kesilapan, tetapi pada masa yang sama, anda harus membuat resolusi untuk belajar daripadanya. Jika anda mengulangi kesilapan yang sama, ia menunjukkan anda tidak membuat kemajuan dan menyebabkan derita berulang.
Sering melakukan kesilapan adalah disebabkan oleh tabiat buruk. Untuk mengelak daripada membuat kesilapan yang sama anda perlu memecahkan tabiat buruk ini. Ini memerlukan pertimbangan yang teliti dan usaha berterusan untuk mengubah cara anda berfikir. Walau bagaimanapun, lebih cepat anda mengubah tabiat anda, lebih cepat anda akan mengelak daripada membuat kesilapan yang sama.


Kesilapan adalah Peluang untuk Belajar

Daripada kesilapan anda sendiri, anda boleh mendapat kebijaksanaan dan mempercepatkan peningkatan diri. Kesilapan, kerana hubungan mereka dengan mengambil risiko, adalah penting untuk kejayaan anda. Apa yang penting ialah untuk melihat kesilapan sebagai batu loncatan yang berguna kepada realiti yang lebih tinggi dan tinjauan ke atas kehidupan yang lebih baik.




0 comments:

Post a Comment