Thursday, August 16, 2012

Pengurusan Wang Berkesan: 7 Hari Dengan Sikap Baru

Jika anda membaca post ini, anda mempunyai komputer atau iPad atau smart phone - atau akses ke salah satu darinya.
Ini memberitahu saya beberapa perkara mengenai anda, walaupun tanpa mengenali anda.
Pertama sekali, anda jelas pintar dan ingin tahu. Dan saya tidak mengatakan ini kerana anda membaca pos saya secara khusus. Tetapi anda telah mengambil masa untuk membaca pos di blog pembangunan peribadi, mencari maklumat yang berharga. Anda mahu belajar, dan itulah pintar.
Tetapi hakikat bahawa anda membaca pos ini juga memberitahu saya bahawa anda berada dalam keadaan kewangan yang lebih baik daripada kebanyakan orang di dunia. Hampir separuh dunia - lebih 3 bilion orang hidup dengan pendapatan kurang daripada $ 2.50 sehari. Sekurang-kurangnya 80% manusia hidup dengan pendapatan kurang daripada $ 10 sehari.
Saya tahu ramai orang yang membaca ini berhadapan dengan tekanan kewangan dan perjuangan, dan saya tidak cuba untuk mengurangkan kebimbangan ini. Kebimbangan kewangan boleh meresap kegembiraan dari hidup anda.
Tetapi terdapat hubungan yang menarik dan agak mengejutkan antara gaji dan kebahagiaan hari-hari.
 Kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa ia tidak memerlukan wang yang banyak untuk berasa gembira. Titik tip adalah di antara $ 50,000 dan $ 75,000. Jika anda membuat kurang dari $ 50,000 setahun, anda mungkin merasa tertekan mengenai keadaan kewangan anda.
Walau bagaimanapun, jika anda membuat lebih daripada $ 75,000, bekerja lebih masa dan mempunyai tekanan yang lebih berkaitan dengan kerja mungkin ianya tidak bernilai berbaloi. Bergantung kepada di mana anda tinggal dan kos sara hidup, ada 'tempat' yang berpotensi memberi kebahagiaan di antara julat gaji.
Jika anda mempunyai wang yang cukup untuk membayar bil-bil, tiada hutang, dan menikmati beberapa faedah dalam kehidupan, maka anda lakukan OK, dan anda mungkin akan menjadi gembira pada setiap hari sebagai seorang yang kaya.
Saya memasuki usia remaja dalam '80an dimana pengumpulan wang dan kebendaan adalah standard kehidupan yang bahagia dan berjaya (kononnya). Sejak beberapa tahun yang lalu dalam perjalanan blog saya, saya kagum dan gembira melihat berapa ramai orang dalam generasi di belakang saya meninggalkan materialisme dan memberi tumpuan kepada pengalaman dan tugas yang bermakna sebagai jalan kepada kebahagiaan.
Perkara pertama yang menarik perhatian saya apabila saya mendapat tahu Leo Babauta dari blog Zen Habit.  "Setiap kali anda menarik keluar wang untuk membeli sesuatu, tanya diri anda jika ini adalah sesuatu yang anda benar-benar perlukan." Sudah tentu, seringkali, kita belanjakan untuk perkara yang kita tidak benar-benar perlukan.
Berikut adalah sedikit eksperimen yang anda mungkin mahu cuba selama seminggu. Mari kita gelarkan ia Insentif Kesedaran Wang.

Jika anda menghadapi cabaran, ini eksperimen yang akan memberikan anda:

  • Anda akan menjimatkan wang. Woo hoo!
  • Anda akan menjadi lebih sedar tentang tabiat berbelanja anda dan apa yang benar-benar penting kepada anda.
  • Anda akan mencabar diri anda dengan melakukan sesuatu yang mencabar dan berjaya melakukannya. 
Hei, ia hanya selama seminggu. Anda boleh melakukan ini.

Baca arahan di bawah dan lihat jika anda bersedia untuk cabaran.

Persediaan mental
Selama tujuh hari akan datang, anda tidak akan hidup dengan gaya hidup yang anda telah amalkan sehingga saat ini. Intensif ini akan menjadi latihan dalam diet kewangan dan emosi. Tetapi akan ada hasil yang positif dalam akhir jika anda terus melakukannya. Adakan jurnal yang senang untuk ditulis tentang pendapat anda tentang proses.

Balang Simpanan
Dapatkan balang untuk simpanan. Tarik keluar mana-mana satu, lima, dan sepuluh ringgit yang ada dalam dompet anda dan memasukkannya ke dalam balang. Anda boleh menyimpan mana-mana dua puluhan atau lebih, tetapi apabila anda memecahkan duit, letakkan yang lima dan sepuluh dalam balang. Anda boleh terus mendapat dua puluh dari mesin tunai jika perlu. Tetapi anda hanya boleh menyimpan dua puluh atau lebih tinggi di dalam dompet anda.

Makan
Pergi ke dapur dan peti sejuk anda untuk mengambil inventori apa yang anda ada dalam stok sekarang. Menggunakan makanan yang anda ada di dalam rumah, menulis menu untuk sarapan, makan tengahari, makan malam, dan makanan ringan untuk tempoh tujuh hari akan datang.

Jika anda tidak mempunyai makanan yang cukup di rumah selama tujuh hari, menu pelan menggunakan bahan-bahan yang sangat mudah, murah, tetapi berkhasiat yang boleh anda beli. Pergi membeli bahan-bahan tersebut di kedai runcit. Anda hanya akan pergi ke kedai runcit hanya sekali saja untuk minggu ini. Sekali saja! Jangan beli mana-mana perkara lain kecuali apa yang ada pada senarai anda.

Sekarang, kira perbelanjaan runcit purata mingguan anda. Daripada jumlah itu, tolak kos barangan runcit anda yang anda baru beli. Tulis bilangan baki dan simpankannya di dalam balang simpanan.

Kad Kredit
Kecuali ianya kecemasan mutlak, jangan gunakan kad kredit sepanjang minggu ini. Kecemasan adalah seperti pergi ke hospital, tayar pancit, atau kepala anda diacukan pistol. Tidak ramai perompak yang mengambil kad kredit. Jadikan ia mudah pada diri sendiri, dan ambil kad kredit anda keluar dari dompet anda.

Tiada Starbucks, Tiada Makanan Segera
Maaf. Bancuh kopi di rumah. Tapow makan tengahari anda. Jika anda selalu membeli kopi atau makanan segera semasa hujung minggu, kira tentang berapa banyak anda belanjakan untuk pembelian tersebut setiap minggu. Tulis nombor tersebut di atas sekeping kertas, dan masukkannya ke dalam balang simpanan.

Makan malam, Hiburan
Selama tujuh hari akan datang, anda tidak perlu makan malam diluar. Setiap kali makan mesti, disediakan di rumah. Hiburan mesti free. Jadi tiada tengok wayang, konsert, atau aktiviti-aktiviti lain yang melibatkan kos melainkan jika ada orang telah membayarnya untuk anda.

Meluangkan masa mencari jalan free untuk berseronok. Buat sedikit kajian. Terdapat laman web yang hebat tentang keseronokan bebas kos. Pertimbangkan untuk menghabiskan masa di alam semulajadi, bermain dengan keluarga anda, membaca, bersenam, atau melakukan projek kreatif. Atau menggunakan masa untuk membersihkan, menyusun semula, dan tarik keluar barangan yang tidak berguna untuk dijual atau diberikan.

Berbelanja dengan berhemah
Bila-bila masa masa dalam minggu ini jika anda mula menarik keluar duit dari dompet anda untuk membeli sesuatu, tanya diri anda, "Adakah saya benar-benar memerlukannya?" Anda mungkin tidak memerlukannya, tetapi jika ia adalah sesuatu yang anda benar-benar perlu, tanya diri anda jika ia boleh tunggu sehingga minggu depan. Jika anda tidak membelinya atau anda melambatkan membeli, tulis kos perkara ini dan letakkan kertas di dalam balang simpanan.

Apakah Yang Anda Akan Membeli
Tidak banyak. Anda boleh membayar bil-bil yang perlu. Anda mungkin memerlukan beberapa barangan runcit. Anda mungkin perlu membayar untuk parking dan minyak, walaupun anda mungkin mencari alternatif untuk memandu. Batalkan mana-mana perkhidmatan pengemasan selama seminggu. Anak-anak anda mungkin mempunyai acara atau aktiviti yang melibatkan kos. Jika mereka adalah pilihan, bawakan bekal untuk mereka. Di mana sahaja anda boleh kurangkan, tuliskan yang anda telah jimatkan dan masukkannya ke dalam balang.

Tambahkan penjimatan
Pada akhir tujuh hari, duduk bersama keluarga anda dan buka balang. Tambah wang yang anda simpan dengan mewujudkan  Insentif Kesedaran Wang . Tulis cek untuk jumlah keseluruhan dan masukkannya ke dalam akaun simpanan anda, bersama-sama dengan wang tunai dari dalam balang. Menakjubkan, bukan?! (Ini adalah satu peluang besar untuk bercakap dengan anak-anak anda tentang penjimatan dan perbelanjaan.)

Jadikan Ia Satu Tabiat
Pertimbangkan untuk melakukan Insentif Kesedaran Wang  sebulan sekali atau sekurang-kurangnya sekali setiap suku tahun. Prihatin tentang perbelanjaan anda. Teruskan bertanya diri anda sendiri, "Adakah saya benar-benar memerlukan ini?" Teruskan menyimpan dari setiap Intensif anda, dan jumlahkannya pada akhir tahun.

Saya senang untuk mendengar balik daripada anda pada idea-idea lain untuk   Insentif Kesedaran Wang  dan bagaimana eksperimen ini memberi kesan kepada sikap anda tentang wang dan kebahagiaan.


0 comments:

Post a Comment