Thursday, August 9, 2012

Bagaimana Memulakan Rutin Pagi Penuh Semangat?

Adakah anda ingin merasa lebih kawalan untuk hari anda?
Bagaimana anda ingin merasakan keghairahan apabila anda memulakan hari?
Bagaimana anda mencari masa untuk mencipta sedikit ketenangan di dunia anda?

Mencipta rutin pagi yang akan meningkatkan produktiviti anda boleh membantu anda kekal di atas komitmen anda untuk hari tersebut. Bagi saya, saya sengaja bangun sejam lebih awal. Ini akan membolehkan saya punya lebih banyak masa dan saya tidak tergesa-gesa. Saya menghabiskan 15-20 minit mandi. Saya dapat makan sarapan pagi, yang kita semua tahu adalah sajian yang paling penting hari tersebut.
Yang paling penting, saya mampu menghabiskan 30 minit dalam keadaan tenang.
Saya boleh menulis dalam jurnal saya. Saya mampu untuk menetapkan rancangan saya untuk hari tersebut. Saya boleh berfikir tentang semua perkara dan orang-orang yang saya amat bersyukur hadir dalam hidup saya. Saya menggunakan visioning, di mana saya duduk dan berfikir tentang apa yang saya akan jadi apabila semua matlamat saya telah tercapai, anda tahu apabila saya duduk 101 dalam kerusi goyang saya ...


Tak Biasa Bangun Pagi?
Terdapat ramai orang yang merasakan mereka "tak biasa bangun pagi." Mereka percaya bahawa mereka tidak mempunyai kawalan ke atas aliran sepanjang hari. Mereka percaya bahawa mereka pasti akan secara membuta tuli bergerak melalui pagi dalam kabus.


Dari manakah kepercayaan ini datang?
Setiap orang berbeza, tetapi saya percaya kita dihujani dengan kepercayaan orang lain. Mungkin mereka adalah ibu bapa kita, adakah salah seorang daripada mereka mempunyai masa yang sukar untuk bangun di pagi hari? Adakah rakan-rakan anda di sekolah atau kolej? Adakah anda masuk ke dalam tabiat buruk apabila anda berada di kolej berjaga sepanjang malam belajar atau berpesta?


Lakukan sahaja
Saya percaya anda semua mempunyai pilihan untuk membuat perubahan ini, perubahan untuk mencipta pengalaman yang lebih baik untuk pagi anda. Memutuskan bahawa anda MAHU untuk mewujudkan pengalaman pagi yang indah adalah terpulang kepada anda.


Langkah 1 - Buat satu persekitaran yang akan mengecas anda! - Semua orang mempunyai tempat yang berbeza dimana mereka berasa gembira. Ada yang bernasib baik untuk hidup di mana ia adalah cerah sepanjang tahun dan mereka boleh memilih buaian di halaman belakang rumah.
Ada yang mempunyai rumah yang sibuk mencari hanya satu kerusi di sudut yang cukup tenang. Kegemaran peribadi saya adalah kerusi membaca di sudut pejabat saya, saya suka perasaan berada di dalam sebuah perpustakaan besar yang dikelilingi oleh buku, dan semua orang tahu bahawa anda perlu tenang di perpustakaan!

Langkah 2-Dapatkan keselesaan! - Pastikan kerusi anda selesa, meredupkan dan menghidupkan lampu, memasang muzik, menghidupkan beberapa lilin. Memilih perkara-perkara yang menambah perasaan tenang anda.

Langkah 3 - Relax! - Duduk di atas kerusi, tarik nafas dalam-dalam. Membenarkan semua otot anda untuk berehat dan hanya memberi tumpuan kepada santai, bermula dengan leher dan bahu anda, bergerak ke lengan dan kaki. Bermula dengan 5 saat pernafasan, mengira hingga 5 seperti yang anda sedut, mengira hingga 5 seperti yang anda menghembus nafas. Memberi tumpuan sepenuhnya kepada pernafasan anda. Membenarkan pemikiran melalui fikiran anda secara ringkas, fokus kembali kepada pernafasan anda. Selepas beberapa minit membiarkan diri anda membayangkan  tempat yang paling anda gemar, pantai berpasir putih yang hangat, atau berada diatas puncak bukit yang dingin. Dan bersantai ...


Amalkan, Rancang, Berjaya

  1. Langkah kecil. Memulakan proses ini perlahan-lahan. Mula dengan bangun hanya 15 minit lebih awal daripada yang anda biasa lakukan. Atau sediakan sarapan anda atau letakkan pakaian anda pada malam sebelumnya. Mengubah satu perkara yang kecil pada satu-satu masa.
  2. Tidur awal. Berjaga hingga lewat malam apabila anda cuba untuk mewujudkan rasa kedamaian akan memberikan kesan yang negatif. Anda akan berasa penat dan dikalahkan walaupun sebelum anda memulakan hari.
  3. Lebih daripada sedepa. Jika anda meletakkan jam penggera anda hampir dengan katil anda, anda akan menekan butang tunda dan memusnahkan peluang anda untuk memperbaiki rutin pagi anda. Letakkan jam penggera anda pada jarak sehingga anda perlu bangun dari katil untuk menanganinya dan tidak memanjat semula katil anda.
  4. Bangun. Elakkan kembali tidur. Buatkan diri anda meninggalkan bilik. Buat kebiasaan, seperti memberus gigi anda dengan seberapa segera apabila anda bangun, jadi anda tidak meyakinkan diri untuk tidur semula.
  5. Lakukan tugas yang penting dahulu. Merancang sesuatu yang penting untuk dilakukan di pagi hari. Jika anda mempunyai tugas yang spesifik di sebelah awal pagi, maka ini akan memberi motivasi kepada anda untuk bangun dan bangun dari katil. Ini adalah masa yang baik untuk senaman.
  6. Jadikan kebiasaan. Jika anda mengamalkan langkah-langkah asas yang sama setiap hari, anda akan dapat untuk mengautomasikan banyak tugas awal pagi anda untuk membuat mereka lebih mudah.
  7. Ambil kesempatan daripada tenaga tambahan anda. Melakukan tugas yang paling baik dilakukan pada awal pagi, seperti membaca, menulis, dan merancang untuk hari tersebut.


Akhirnya, anda boleh memutuskan tindakan yang terbaik apabila mencipta rutin awal pagi. Idea-idea ini boleh digunakan sebagai asas bagi amalan menyuburkan anda sendiri. Apabila anda menyesuaikan dan ritualize tabiat pagi anda, mereka akan memacu produktiviti anda dan ketenangan sepanjang hari.



0 comments:

Post a Comment