Tuesday, August 7, 2012

5 Cara Mudah Untuk Meningkatkan Kecerdasan Anda

Keperluan otak anda bersenam seperti otot. Jika anda kerap menggunakannya dan dengan cara yang betul, anda akan menjadi seorang pemikir yang lebih mahir dan meningkatkan keupayaan anda untuk menumpukan perhatian. Tetapi jika anda tidak pernah menggunakan otak anda, atau menyalahgunakannya dengan bahan kimia berbahaya, keupayaan anda untuk berfikir dan belajar akan merosot.
Berikut adalah 5 cara mudah sesiapa sahaja boleh memerah produktiviti yang lebih sedikit daripada perkara lama.

1. Kurangkan menonton televisyen - Orang terlantar di hadapan televisyen sambil menikmati hari, termasuk saya sendiri lebih kerap daripada apa yang saya ingin. Masalahnya ialah menonton televisyen tidak menggunakan keupayaan mental anda ATAU membenarkan ia untuk mengecas semula. Ia seperti mendapat kelesuan otot tanpa manfaat senaman.
Jangan anda berasa letih selepas beberapa jam menonton TV? Mata anda sakit dan letih kerana fokus kepada "kotak cahaya" untuk sekian lama. Anda tidak mempunyai tenaga untuk membaca buku.
Apabila anda hendak relaks, cuba membaca buku sebagai ganti. Jika anda terlalu penat, mendengar muzik tertentu. Apabila anda dengan kawan anda atau keluarga, tinggalkan TV dan lakukan perbualan. Semua perkara-perkara ini menggunakan minda anda lebih daripada televisyen dan membolehkan anda untuk berehat.

2.Senaman - saya pernah terfikir saya akan belajar dengan lebih dengan tidak bersenam dan menggunakan masa itu untuk membaca buku sebagai ganti. Tetapi saya sedar bahawa masa yang dihabiskan dengan  melakukan senaman sentiasa membawa kepada pembelajaran yang lebih besar kerana ia meningkatkan produktiviti semasa selepas itu. Menggunakan badan anda untuk membersihkan kepala anda dan mencipta gelombang tenaga. Setelah itu, anda berasa cergas dan dapat menumpukan perhatian dengan lebih mudah.

3.Baca Buku Mencabar - Ramai orang lebih suka membaca buku cereka yang popular, tetapi buku-buku ini tidak meransang mental. Jika anda ingin memperbaiki pemikiran anda dan keupayaan menulis anda harus membaca buku-buku yang membuat anda menumpukan perhatian. Membaca novel klasik boleh mengubah pandangan anda di dunia dan akan membuat anda berfikir dalam bahasa Inggeris yang lebih tepat, elegan. Jangan takut untuk melihat perkataan jika anda tidak tahu, dan tidak takut petikan padat. Ambil masa anda, baca semula apabila perlu, dan anda akan segera biasa dengan gaya pengarang.


4. Tidur awal, Bangun awal -  Tiada apa yang lebih sukar untuk menumpukan perhatian apabila anda kurang tidur. Anda akan paling segar kembali jika anda tidur awal dan tidak tidur lebih daripada 8 jam. Jika anda tidur lewat dan pampasan dengan tidur lewat, anda akan bangun lesu dan masalah dalam memberi tumpuan. Dalam pengalaman saya waktu awal pagi adalah yang paling tenang dan produktif. Bangun awal memberikan anda waktu-waktu yang lebih produktif dan memaksimumkan ketajaman mental anda sepanjang hari.
Jika anda mempunyai peluang, ambil 10-20 minit untuk tidur apabila anda dilanda dengan gelombang mengantuk. Apa-apa lagi akan membuat anda lesu, tetapi tidur pendek akan menyegarkan anda.


5.Ambil Masa untuk Mengimbas kembali - Seringkali hidup kita menjadi begitu sibuk sehingga kita terlepas terlalu banyak tanpa disedari. Ia menjadi sukar untuk menumpukan perhatian kerana nagging thought terus mengganggu. Meluangkan masa bersendirian dalam refleksi memberikan anda peluang menyusun pemikiran anda dan mengutamakan tanggungjawab anda. Kemudian, anda akan lebih memahami apa yang penting dan apa yang tidak. Perkara tidak penting tidak akan mengganggu anda lagi dan fikiran anda akan merasa kurang bebanan.
Saya tidak mengatakan anda perlu duduk di atas lantai bersila dan bacalah 'ommm'. Apa-apa sahaja yang membolehkan anda bersendirian secara berpanjangan akan membantu. Salah satu kegemaran peribadi saya ialah berjalan kaki bersendirian. Seseorang yang terkenal berkata, "Semua idea-idea yang terbaik berlaku semasa berjalan." Eksperimen untuk mencari aktiviti yang paling sesuai untuk anda.

Kesimpulan - Saya berharap anda tidak kecewa kerana tiada teknik yang saya telah cadangkan adalah revolusi. Jika anda berjaya dalam 5 tips ini, anda akan diberi ganjaran dengan peningkatan ketajaman mental dan pengekalan pengetahuan.

1 comments: